Reviews

“Ik heb eerst met Hanneke gesproken over lees- en spellingproblemen. Vanuit mijn achtergrond als leerkracht speciaal onderwijs wilde ik meer weten over haar werkwijze en visie vanuit haar achtergrond als logopedist en dyslexiebehandelaar. 

Toen mijn eigen zoon steeds meer tegen lezen en spelling aan begon te lopen en van mij als ouder weinig wilde aannemen, heb ik contact opgenomen met Hanneke. Misschien dat zij als ‘vreemde’ meer kon bereiken. Kon bereiken dat Tim zelf  wat meer begrip voor zijn spellingsmoeilijkheden kreeg en tegelijkertijd ook wat meer zelfvertrouwen.  Gelukkig wilde Tim zelf ook graag hulp en hoe lastig hij nieuwe situaties ook vindt, het contact met Hanneke verliep vanaf moment 1 prettig. Hanneke is lief, begripvol, attent en flexibel. Het was fijn te merken dat Hanneke ook open stond voor informatie over hoe zij het beste met Tim om kon gaan.

De sfeer was luchtig en positief, er was veel afwisseling en er stond altijd wat lekkers op tafel. Hanneke heeft Tim vele dingen geleerd. Grappig, want een aantal zinnetjes zijn ook echt verankerd, zo hoor ik regelmatig ‘spieken moet’ of ‘snel lezen is niet belangrijk, goed lezen wel’. Het traject heeft Tim zelfvertrouwen gegeven en hij heeft ook didactisch een mooie sprong vooruit gemaakt. En daar is hij en zijn wij trots op en Hanneke dankbaar voor! 

En terwijl we voor spelling kwamen, want daar was Tim intrinsiek voor gemotiveerd, stipte Hanneke ook zijdelings en vooral luchtig het lezen aan, omdat ook dat niet makkelijk ging. Yoleo en Passend lezen, zijn programma’s die Hanneke geïntroduceerd heeft aan hem, wat nieuwe manieren biedt om te lezen/ in aanraking te komen met boeken. En dan is er ook nog de Leesliever scheurkalender, helemaal top!”

Marije, moeder van Tim (groep 6)

“Ik vond spelling op school moeilijk. Ik kon sommige woorden niet goed schrijven, bijvoorbeeld de ‘bakker en jager’ woorden. Hanneke heeft me fijn geholpen. Ze heeft uitgelegd waarom spelling voor mij zo moeilijk is en wat ik moet doen om het makkelijker te maken. We hebben het gehad over geitenpaadjes die snelwegen moesten worden en dat kan alleen door vaak herhalen en veel oefenen. Ik heb geoefend met KWeC en WRTS. KWeC kost wel veel tijd, dat vind ik niet fijn, maar het werkt wel goed, dus deed ik het maar. En WRTS is op de tablet/computer, dat vind ik leuker en gebruik ik nog steeds. Ook om mijn themawoorden van taal en Engelse woordjes te oefenen voor een toets.

Hanneke maakte het oefenen ook altijd leuk, we oefenden door spelletjes te spelen, bijvoorbeeld Galgje. En tussendoor of het eind mocht ik ook altijd even met een echt spelletje. Ik koos voor Rush Hour.”

Tim, 9 jaar

“Wij kwamen bij Hanneke omdat onze zoon Loek moeite had met lezen en begrijpend lezen. Sinds het traject bij Hanneke is lezen voor Loek geen “dingetje” meer en heeft hij leesplezier ontwikkeld. Hanneke is vrolijk en positief. Haar manier van werken is coachend en prettig. Ze geeft duidelijke uitleg en doet voor. Ook geeft ze praktische tips en adviezen, waar je als ouder ook verder mee kunt, bijvoorbeeld over welke vragen je als ouder kunt stellen om begrijpend lezen te ondersteunen. Loek vond het altijd heel gezellig om naar Hanneke toe te gaan. Onder het genot van een kopje thee en iets lekkers erbij werd op een laagdrempelige en open manier gewerkt. Wij kijken terug op een goed, persoonlijk en coachend traject, waarbij voor ons beiden winst is behaald.”

Annemieke en Loek (groep 7)

“Onze 7 jarige dochter scoort op school laag op de leestoetsen en ze vindt lezen echt niet leuk. Toen we merkten dat het haar ook emotioneel raakte, (smoesje verzinnen als leeftijdsgenootjes al wel iets kunnen lezen en zij niet) vonden we het tijd voor ondersteuning. Dat ze niet goed kan lezen is 1, maar dat ze er ongelukkig van zou worden vonden we een heel ander verhaal. Dat was het volgens ons niet waard.

We hebben Hanneke ingeschakeld, omdat we een andere benadering zochten. De ontwikkeling van zelfvertrouwen bij onze dochter rondom lezen staat voor ons voorop. De ZomerLeesBOOST was juist wat we nodig hadden. 

Hanneke haalt de druk van het lezen af. Met haar aanpak en methoden wordt eerst leesplezier op de eerste plaats gezet. Vanuit leesplezier wordt het technische stuk verweven in haar aanpak. Door plezier in lezen voorop te stellen, zijn we lezen anders gaan aanvliegen en gaan bekijken. Hierdoor wordt Sophië veel meer betrokken bij haar leesbeleving en wat belangrijk voor haar ontwikkeling en haar manier van ontwikkelen is. Wij zijn lezen anders gaan zien, en onze dochter ook.

Na de ZomerLeesBOOST bij Hanneke is de druk eraf. We zijn nog steeds dagelijks met lezen bezig, maar op manieren die beter bij ons en Sophië passen. Zo is het voor ons beter vol te houden en voor Sophië keer op keer een fijne ervaring. Haar zelfvertrouwen is gegroeid en nu durft ze de kinderen uit haar klas zelfs te laten zien wat voor speciale leesoefeningen zij geleerd heeft.

Onze dochter kan heel veel goed, maar lezen vond ze gewoon stom. Ouders die hun kind hierin herkennen zou ik Hanneke aanbevelen. Sophië ervaart nu minder druk en leesplezier is daarvoor in de plaats gekomen. Dat is ons een hoop waard.

Sophië ging met veel plezier naar Hanneke. Je kunt wel zeggen dat het keer op keer voor haar een feestje was om er te zijn. Wij zijn een grote stap vooruitgekomen om lezen leuker te maken en en te houden.”

Suzanne, moeder van Sophië

“Afgelopen zomer hebben wij meegedaan aan de ZomerLeesBOOST. Onze zoon heeft wat moeite met het leren lezen en maakt na de zomervakantie de overstap naar groep 4. Doordat het lezen wat moeizaam verloopt heeft hij ook weinig zin in lezen en ziet hij er als een berg tegenop.

De drie bijeenkomsten bij Hanneke hebben hem plezier in het lezen gegeven, maar vooral ook het gevoel dat hij zelf de regie heeft. Lezen moet leuk zijn en zo moet hij het ook ervaren.

Afgelopen zomer heeft hij het lezen als leuk ervaren en leest hij nu met veel meer plezier. Hanneke benadert hem op een laagdrempelige manier en neemt hem overal in mee. Samen gingen ze op zoek naar waarom lezen niet leuk is, wat hij graag zou willen en wat er voor nodig was om zijn doel te bereiken om lezen leuk te maken.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ze dit samen gelukt is. 

Hanneke, dank je wel voor de fijne bijeenkomsten, Koen heeft ervan genoten!”

Sjura, moeder van Koen

Voor mijn werk als pedagogisch medewerker is het van belang om taalniveau 3F te behalen. De eerste toetsen werden vanuit mijn werk aangeboden. Drie van de vijf onderdelen heb ik toen behaald. Vanwege mijn dyslexie lukte het mij echter niet om de overige twee onderdelen te behalen. Via een collega kreeg ik de tip om Hanneke te benaderen voor advies, hulp en begeleiding.

Hanneke is met mij aan de slag gegaan met spelling en begrijpend lezen, maar ook met mijn zelfvertrouwen. Doordat Hanneke niet alleen kijkt naar het taalniveau, maar ook naar wie ik ben als persoon, heb ik uiteindelijk de toetsen voor spelling en begrijpend lezen met succes behaald!

De begeleiding van Hanneke heb ik als zeer prettig ervaren. Door haar enthousiasme, betrokkenheid en ervaring als professional voelde ik me op mijn gemak. Ook door haar rust en geduld, leerde ik beter dan voorheen en ging ik de toetsen met vertrouwen tegemoet. Ik zal dan ook iedereen aanraden om bij Hanneke aan te kloppen voor individuele begeleiding op maat!

Ik kijk terug op een leerzame periode, waarin ik trots kan zijn op mijzelf, meer boeken lees en uiteindelijk de certificaten op zak heb!

Ineke, pedagogisch medewerker

“Als je de TAALBOOST training bij Hanneke Cents volgt, dan kan je niet anders dan enthousiast worden over TAALontwikkeling en alles wat daarbij komt kijken. Haar vakkennis, enthousiasme en gedrevenheid zorgen ervoor dat je helemaal wordt meegetrokken in de wereld van TAAL. Hanneke heeft als doel om haar kennis over TAALontwikkeling, vroegsignalering en TAALstimulering over te dragen aan professionals in de kinderopvang (0-4 jaar). Zelf denk ik dan ook dat er bij menig professional nog veel onbekend is over de TAALontwikkeling. Het is zo mooi als je als professional de kennis in huis hebt om elk kind zo goed mogelijk te kunnen begeleiden en vroegtijdig kunt signaleren. Ik zou dan ook elke professional in de kinderopvang aanraden om de TAALBOOST training te volgen en je eigen kennis en vaardigheden een BOOST te geven!”

Tamara

Pedagogisch medewerker kinderdagverblijf

“Lieve Hanneke, toen ik voor het eerst bij je was, voelde ik me gelijk op mijn gemak. Elk woensdag was een feest. Ik vergeet je nooit meer, want je bent de beste logopodie leraar die er bestaad. Je krijgt een plekje in mijn hart. Ik vind het moeilijk om afscheid te nemen, maar het moet tog gebueren. Liefs,”

Yara

Groep 6 (geschreven nav mijn afscheid)

“Wij hebben de hulp van Hanneke ingeschakeld omdat onze dochter Mijntje in groep 3 achter bleef met lezen. De juffen dachten evt. aan dyslexie. Via de kinderfysio van school werd ons aangeraden naar Hanneke te gaan omdat zij hierin gespecialiseerd is. Wij zijn dus vol goede moed gestart bij Hanneke .
Het was of we in een warm bad terecht kwamen. Wat een spontane, lieve vrouw die super om kan gaan met kinderen en waarbij je je direct op je gemak voelt.

De periode waarin we bij Hanneke kwamen was duidelijk heel goed voor Mijntje. Door veel te oefenen met leuke oefeningen en door tips van Hanneke en door met leuke kleine beloningen te werken heeft Mijntje keihard gewerkt en dat is te zien aan de resultaten. Ze leest nu prima mét plezier op niveau.

Hanneke weet kinderen te motiveren en te activeren door haar enthousiaste manier van werken en haar belangstelling naar de kinderen toe is een grote pré. Mijn dochter stond elke woensdag weer te springen om naar Hanneke te gaan.

Wij zijn erg blij dat wij hebben mogen kennismaken en werken met Hanneke. Als ouders hadden wij ook een goede klik met haar. Mijn dochter moest hard huilen toen de begeleiding stopte, dat zegt genoeg denk ik.”

Susan, moeder van Mijntje

“Ik volgde Hanneke op Facebook en ik was meteen enthousiast.
Dingen die ze had gepost, maar ook quotes die ze gebruikte, raakten mij.

Ik besloot samen met een collega gastouder de ‘mini TAALBOOST’ workshop te volgen.

Hanneke haar praktijk ligt op een unieke locatie. Echt prachtig! De sfeer was erg fijn.
We kregen veel informatie en daardoor werd ik bewust van dingen die ik eigenlijk al deed. Ik vond het erg leuk om ondersteunende gebaren te leren en te zien hoe Hanneke dit toegepast heeft binnen haar eigen gezin.

Ik ben zo geïnspireerd geraakt dat ik doorga met de meerdaagse ‘TAALBOOST training’ mede doordat ik dan meer kennis kan opdoen en nieuwe technieken kan leren en deze kan toepassen in mijn opvang.”

Stephanie

“Nanny Steph” - gastouder

“Geprikkeld door de berichten van Hanneke over de ‘mini TAALBOOST’ die ik op Facebook tegenkwam, heb ik mij ingeschreven.

Zonder verwachtingen werd ik vriendelijk ontvangen op een prachtige locatie.
Tijdens een kopje thee met wat lekkers begint Hanneke enthousiast te vertellen over de ontwikkeling van TAAL bij kinderen van 0 tot 4 jaar.

Tijdens deze workshop word je meegenomen in de TAALontwikkeling van het jonge kind d.m.v. kennis, zelf ervaren en video’s ter verduidelijking.

Gedurende de ‘mini TAALBOOST’ word je gestimuleerd om anders te kijken naar de TAALontwikkeling dan je gewend bent. Je ervaart bijvoorbeeld wat het met je doet als je TAAL ondersteunt met gebaren en de manier en het belang van verschillende manieren van voorlezen en rustig praten.

Kortom, het is een laagdrempelige workshop waarin veel ruimte is voor vragen en interactie. Ik ben erg enthousiast. Dit krijgt voor mij zeker nog een vervolg en kijk uit naar de meerdaagse ‘TAALBOOST training!’”

Joke - pedagogisch medewerker

“Mijn vriendin tipte me over een de workshop “Interactief Voorlezen”. Ik wist niet zo goed wat ik kon verwachten. Ik weet dat voorlezen aan jonge kinderen goed is voor hun spraak – en TAALontwikkeling. Mede doordat ik zelf dyslexie heb, ben ik dan ook dapper begonnen met het voorlezen toen mijn dochter (inmiddels 4 jaar) nog een baby was. Ik deed mijn uiterste best om met allerlei leuke stemmetjes het boek interessant te maken, maar haalde ik hiermee alles uit het voorlezen?

Tijdens de workshop kwam ik al gauw tot de ontdekking dat ik een leuke poging deed met voorlezen, maar dat er meer uit te halen viel. Want, waarom bespreek ik de kaft niet van het boek als ik start met voorlezen? Waarom stel ik geen vragen over het verhaal, zodat ik mijn dochter laat nadenken over het boek en wat er gebeurt? Waarom wijs ik de tekst nooit aan terwijl we lezen en laat ik hiermee zien dat we van links naar rechts lezen? Allemaal tips die tijdens de workshop ter sprake kwamen. Ja, en waarom deed ik dat eerder niet? Ik heb me nooit bedacht dat je op die manier je kind meer betrekt bij het voorlezen. Dat ze niet alleen het verhaal aanhoren, maar ook gaan begrijpen waar het verhaal over gaat.

Waar mijn dochter voorheen het liefst zoveel mogelijk boeken in korte tijd voorgelezen wilde hebben en ondertussen allerlei gekke gymoefeningen op het bed deed, lees ik nu één boek aandachtig op een interactieve manier voor. Mijn dochter luistert met volle aandacht en we hebben leuke gesprekken over de boeken. Geen gevecht meer, waarbij mijn dochter de bladzijde al wil omslaan, terwijl ik nog niet klaar ben met voorlezen. Het is zo fijn dat ze rustig bij me zit en we heerlijk samen een boek lezen waarbij ze doorheeft waar het verhaal écht over gaat.

Ik vind de workshop erg waardevol en heb er veel van geleerd. Ik zou willen dat ik hem een paar jaar eerder had gevolgd. Hanneke heeft tijdens de workshop aandacht voor hoe jouw voorleessessies thuis gaan en biedt met leuke, concrete voorbeelden handvatten hoe je dit anders kunt aanpakken.

Kortom, ik ben enthousiast en zou het iedereen aanraden.”

Alieke

moeder van Tess (4 jaar)