Reviews

“Na het bijwonen van haar webinar “Van leesstress naar leessucces!” had ik sterk het gevoel dat Hanneke degene was bij wie wij moesten zijn met onze dochter, die veel moeite heeft met spelling en lezen. Het bleek een gouden greep.

Hanneke heeft de problematiek van onze dochter in kaart gebracht en is met haar – en ons – aan de slag gegaan. We zijn erg positief over de begeleiding door Hanneke. Ze weet precies de juiste toon te treffen, is geduldig en lief, legt alles goed uit en heeft ook aandacht voor psycho-educatie.

Onze dochter ging elke keer met plezier naar Hanneke toe om met haar te werken. Spelling zal lastig voor haar blijven, maar ze is een leesniveau omhoog gegaan en haar leesplezier is duidelijk toegenomen. Wat was ze trots toen ze Lampje (als luisterboek) uit had! Daarna koos ze zelf Harry Potter uit om samen te gaan lezen en inmiddels zijn we al bezig in deel 2!

Niet alleen voor onze dochter, maar ook voor ons was het een leerzaam traject. Zo is de aard van de problematiek een stuk duidelijker geworden en hebben we handvatten gekregen om thuis met onze dochter te oefenen en haar beter te kunnen ondersteunen. Bovendien was Hanneke met al haar kennis en ervaring voor ons een steun in de rug in de gesprekken met school. Inmiddels zijn we zover dat een dyslexieonderzoek is gepland. Het maatwerktraject bij Hanneke heeft ons zeker geholpen op de weg daarnaartoe.

Kortom: wij zijn blij dat we de stap naar Hanneke hebben gezet!”

- Ouders van een 9-jarige dochter

“Dank je wel voor dit fijne, inspirerende online programma! Ik heb genoten van de modules en heb veel geleerd. Daar ga ik zeker nog veel van profiteren.”

Over: LeesLiever Online

- Stefanie, logopedist

“We zijn samen veel aan het lezen. Mijn zoon volgt het programma met plezier en ik vind het ook heel leuk om er samen met hem op deze manier mee bezig te zijn!”

Over: LeesLiever Online

- Floor, moeder van 3 kinderen

“Wij kwamen bij Hanneke terecht om onze zoon te helpen met begrijpend lezen. Er zat een grote discrepantie tussen zijn resultaten op het gebied van rekenen en zijn resultaten op het gebied van begrijpend lezen.

Vanaf de start van het traject ligt de focus op leesplezier en het bevorderen daarvan. Dat was zo inspirerend, dat de resultaten op het gebied van begrijpend lezen snel een ‘leuke bijkomstigheid’ werden. Want onze zoon kreeg plezier in lezen! Hij begon snel met het lezen van ‘next level’ boeken die wij vaak samen lazen omdat het zulke prachtige en inspirerende boeken waren.

Wij hebben Hanneke leren kennen als een positief, inspirerend, vriendelijk en open persoon waardoor er met onze zoon (en met ons als ouders) direct een goede klik was. De samenwerking met Hanneke was ontspannen, plezierig en inhoudelijk. We hebben gedurende het traject korte lijntjes gehouden en konden zo snel schakelen, dat was fijn.

Er is op lees- en boekengebied een wereld voor ons open gegaan en als mooie bijkomstigheid waren de resultaten van begrijpend lezen aanzienlijk verbeterd. Wij schreven nadat ons traject bij Hanneke was afgelopen dat we ieder kind een Hanneke gunnen, want wat is lezen en leesplezier belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen.

Dit was een ervaring voor het leven!”

- Fleur, moeder van Ben (groep 8)

“Hanneke, jij bent GOUD waard! Je hebt onze zoon en ons echt verder gebracht met jouw traject. Elk kind zou jou kunnen gebruiken. 😉 Dank je wel voor jouw inzet en enthousiasme!”

- Floor, moeder van Max (groep 8)

“Lieve Hanneke, bedankt dat je me hebt geholpen met het lezen van leuke boeken en het leren begrijpen van teksten. Ik heb er heel veel aan gehad!”

- Max, groep 8

“Ik wil Hanneke heel graag bedanken voor alles wat ze met mij heeft gedaan. Ik ben heel erg vooruitgegaan met spelling en lezen. Het was altijd heel fijn om naar Hanneke toe te gaan. Door haar heb ik heel veel zelfvertrouwen gekregen en geloof ik in wat ik doe. Met kerst heb ik een hele mooie kaart van Hanneke gekregen met een voor mij hele bijzondere tekst. De kaart lees ik elke keer weer als ik iets moet doen waar ik zenuwachtig voor ben. Daarom is de kaart zo speciaal voor mij. Lieve Hanneke, bedankt voor alles!”

- Suus, groep 7

“Wat doe je als je merkt dat het niet lekker loopt met je kind? Wat doe je als je merkt dat er veel meer in je kind zit dan eruit komt op school? Wat doe je als je merkt dat door de dyslexie heel veel wordt overschaduwd? Voor ons was de oplossing……..een traject bij Hanneke. Wat zijn we blij dat we dit traject aan zijn gegaan. Onze dochter had meteen een goed gevoel bij Hanneke en is er altijd met veel plezier naar toe gegaan. Ze is enorm vooruitgegaan met spelling en lezen maar het allerbelangrijkste voor ons is dat ze haar zelfvertrouwen terug heeft! Met een stralende lach en vertrouwen in haar eigen kunnen is ze klaar om nu weer zonder Hanneke verder te gaan. Hanneke, ontzettend bedankt voor je inzet, expertise en vooral je vertrouwen!!”

- Mirjam, moeder van Suus

“Je bent voor ons een  topper Hanneke! Je hebt geduld en ons kind werd gezien. Hij kreeg bij jou mooie tools die hij kan inzetten en nog steeds gebruikt! En hierbij als beste van de klas de klankgroepen gebruikt! Dank!” 

- Erika, moeder van Cas

“Hanneke is zo lief! Als ik haar toch als juf had, dan wilde ik iedere dag wel tot 17.00 uur naar school!” 

- leerling groep 8

“Wij zochten hulp bij het versterken van de spellingvaardigheid van onze dochter toen zij in groep 7 zat. Het was heel fijn om samen met Hanneke de kennis van spelling vanaf de basis weer op te bouwen. Hier heb ik zelf ook weer een hoop van opgestoken, waarmee we onze dochter goed kunnen volgen en steunen.

Waar ik dankbaar voor ben, is dat we als gezin doordrongen zijn van het belang van lezen. Maar meer nog hebben we allemaal het plezier in lezen enorm vergroot. Zowel ik, mijn man, mijn dochter en haar broer en zus zijn volop aan het lezen. Er is een wereld aan verhalen open gegaan! Het is een feest om tussen de boeken van Hanneke te mogen snuffelen en iets uit te kiezen om mee te nemen.  Haar enthousiasme is aanstekelijk. Ook zijn we ons bewuster van de waarde van het aanbieden van een verscheidenheid aan teksten en het mogen ontdekken van je eigen boekensmaak.

Wij kijken dankbaar terug op dit traject!”

- Baukje, moeder van Evi

“Ik vond de hulp van Hanneke super fijn en ik heb er ook heel erg veel van geleerd. En nu gebruik ik de map en het schriftje ook nog vaak. Ik geef het echt 5 sterren.”

- leerling groep 8

“Lieve Hanneke,

Toen ik met mijn dochter bij je kwam was ze erg onzeker en ze dacht dat lezen haar nooit zou lukken. Ze heeft dyslexie en dat belemmert haar erg in het opnemen van informatie via tekst. Wat heb jij haar veel geleerd! Ze heeft veel meer zelfvertrouwen gekregen, weet hoe ze een tekst kan gaan lezen, en heeft zelfs leesplezier gekregen. Ook heeft het mij als ouder erg veel inzicht gegeven. De praktische tips die je gaf aan mijn dochter, maar ook aan mij als ouder, hebben ervoor gezorgd dat we samen leesplezier hebben ontwikkeld en het nu leuk is om samen een boek te pakken. Ze gaat vol vertrouwen de volgende fase in haar leven tegemoet. Met leesplezier in haar rugzak begint ze na de zomer aan het avontuur op de middelbare school.

Hanneke, heel veel dank!”

- Een dankbare ouder

“Hoi Hanneke, ik moest vandaag AVI lezen op school. En ik begon met een ‘inkomertje’ van midden groep 6 en die had ik gehaald. Daar was ik al heel blij mee! Toen had ik eind groep 6 gelezen, die had ik ook gehaald. Toen midden groep 7. Die had ik niet gehaald, maar dat kwam omdat het niet zo’n leuke tekst was. En toen mocht ik nog eind groep 7 lezen en die had ik ook gehaald! Ik ben echt heel erg blij en daarom wil ik je dit laten weten. Doei!”

- Suus, groep 7

‘Wij kwamen via een kennis bij Hanneke terecht toen wij op zoek waren naar hulp voor onze zoon bij begrijpend lezen. De vakken op school waarbij (begrijpend) lezen om de hoek kwam kijken kostten hem steeds meer moeite. Met als gevolg dat hij tegen die vakken ging opzien, het uitstelde en dat leverde weer veel stress op omdat dan de taken voor die week niet afkwamen…

En zo werd het hele lezen gedegradeerd tot “stom” en “moeilijk”. Dat ging vrij ver, tot aan “ík ben stom” en “ik kan het niet” aan toe. Heel schadelijk voor zijn zelfvertrouwen.

We begonnen bij Hanneke begin maart. Na de eerste kennismaking zag mijn zoon een samenwerking wel zitten. Dat kan ook bijna niet anders want Hanneke is ontzettend enthousiast, heel erg lief, vol energie, belangstellend en positief.

Dat hij weer moest gaan lezen hoorde erbij. Samen hebben we het lezen weer opgepakt. Voorlezen, hij een klein stukje, van samenlezen tot helemaal zelfstandig dagelijks lezen.

Samen met Hanneke zocht hij boeken uit die hem leuk leken, zij had het voorwerk gedaan. In het begin had hij thuis enige pressie nodig om dagelijks te gaan lezen, maar omdat de boeken die hij las LEUK waren kostte het uiteindelijk weinig moeite.

Toen knalde de Corona crisis erin en zagen wij het net opgebouwde vertrouwen al afbreken…. Maar niets was minder waar! Hanneke bereidde super leuke meetings online voor. Zo bleven we elkaar ook tijdens de schoolsluiting wekelijks zien.

Tijdens de meetings (online en fysiek) kregen we veel tips aangereikt om het lezen weer leuk te maken. Ook oefende Hanneke samen met onze zoon geregeld met teksten en deden ze (woord) spelletjes.

En het resultaat na ongeveer 3 maanden? Een ontspannen zoon met weer vertrouwen in zichzelf,  die 2 leesniveaus omhoog is gegaan, geen buikpijn meer heeft voor teksten en dagelijks zelf zijn boek pakt om te lezen!

Wij zijn superblij!’

- Caroliene, moeder van Teun

‘Dank voor de inspirerende workshop!

Na de workshop, “Als lezen niet vanzelf gaat – de kracht van leesplezier!”,  hebben mijn man en ik een aantal boeken besteld. Voor onszelf, maar ook voor de kinderen. We hebben besloten een soort mini-biebje in de zithoek aan te leggen zodat we wat sneller een boek pakken i.p.v maar wat aanrommelen op mobiele telefoon of tablet. En dat wierp al na 2 dagen zijn vruchten af. De jongste, in groep 3 met moeite met lezen, pakte gisteren zelf een boek en ging zelf lezen. Terwijl ik op de bank ook een boek zat te lezen.

De oudste heeft veel lol met de toneelleesboeken die ik voor hem had uitgezocht. Vooral als we echt rollen spelen en de stemmen een beetje verdraaien heeft hij er heel veel plezier in.

Deze workshop is een aanrader, zowel voor ouders als voor professionals!’

- Hannelore, leerkracht én moeder

“Ik heb eerst met Hanneke gesproken over lees- en spellingproblemen. Vanuit mijn achtergrond als leerkracht speciaal onderwijs wilde ik meer weten over haar werkwijze en visie vanuit haar achtergrond als logopedist en dyslexiebehandelaar. 

Toen mijn eigen zoon steeds meer tegen lezen en spelling aan begon te lopen en van mij als ouder weinig wilde aannemen, heb ik contact opgenomen met Hanneke. Misschien dat zij als ‘vreemde’ meer kon bereiken. Kon bereiken dat Tim zelf  wat meer begrip voor zijn spellingsmoeilijkheden kreeg en tegelijkertijd ook wat meer zelfvertrouwen.  Gelukkig wilde Tim zelf ook graag hulp en hoe lastig hij nieuwe situaties ook vindt, het contact met Hanneke verliep vanaf moment 1 prettig. Hanneke is lief, begripvol, attent en flexibel. Het was fijn te merken dat Hanneke ook open stond voor informatie over hoe zij het beste met Tim om kon gaan.

De sfeer was luchtig en positief, er was veel afwisseling en er stond altijd wat lekkers op tafel. Hanneke heeft Tim vele dingen geleerd. Grappig, want een aantal zinnetjes zijn ook echt verankerd, zo hoor ik regelmatig ‘spieken moet’ of ‘snel lezen is niet belangrijk, goed lezen wel’. Het traject heeft Tim zelfvertrouwen gegeven en hij heeft ook didactisch een mooie sprong vooruit gemaakt. En daar is hij en zijn wij trots op en Hanneke dankbaar voor! 

En terwijl we voor spelling kwamen, want daar was Tim intrinsiek voor gemotiveerd, stipte Hanneke ook zijdelings en vooral luchtig het lezen aan, omdat ook dat niet makkelijk ging. Yoleo en Passend lezen, zijn programma’s die Hanneke geïntroduceerd heeft aan hem, wat nieuwe manieren biedt om te lezen/ in aanraking te komen met boeken. En dan is er ook nog de Leesliever scheurkalender, helemaal top!”

- Marije, moeder van Tim (groep 6)

“Ik vond spelling op school moeilijk. Ik kon sommige woorden niet goed schrijven, bijvoorbeeld de ‘bakker en jager’ woorden. Hanneke heeft me fijn geholpen. Ze heeft uitgelegd waarom spelling voor mij zo moeilijk is en wat ik moet doen om het makkelijker te maken. We hebben het gehad over geitenpaadjes die snelwegen moesten worden en dat kan alleen door vaak herhalen en veel oefenen. Ik heb geoefend met KWeC en WRTS. KWeC kost wel veel tijd, dat vind ik niet fijn, maar het werkt wel goed, dus deed ik het maar. En WRTS is op de tablet/computer, dat vind ik leuker en gebruik ik nog steeds. Ook om mijn themawoorden van taal en Engelse woordjes te oefenen voor een toets.

Hanneke maakte het oefenen ook altijd leuk, we oefenden door spelletjes te spelen, bijvoorbeeld Galgje. En tussendoor of het eind mocht ik ook altijd even met een echt spelletje. Ik koos voor Rush Hour.”

- Tim, 9 jaar

Over de workshop: “Als lezen niet vanzelf gaat – de kracht van leesplezier!”

“Ik heb echt een fijne avond gehad en heb geboeid naar je geluisterd. Het was fijn om jouw verhaal zo volledig, deskundig en gestructureerd aan me voorbij te laten komen. Je bent enthousiast en gedreven en je presentatie is fris en aantrekkelijk. Door jouw lezing voel ik me nog meer gesterkt in mijn overtuiging dat leesplezier zo belangrijk is. Door deze avond zit ik weer steviger in het zadel. Dank voor alle praktische tips m.b.t. websites en boeken.”

- Alette, logopedist en dyslexiebehandelaar

“Wij kwamen bij Hanneke omdat onze zoon Loek moeite had met lezen en begrijpend lezen. Sinds het traject bij Hanneke is lezen voor Loek geen “dingetje” meer en heeft hij leesplezier ontwikkeld. Hanneke is vrolijk en positief. Haar manier van werken is coachend en prettig. Ze geeft duidelijke uitleg en doet voor. Ook geeft ze praktische tips en adviezen, waar je als ouder ook verder mee kunt, bijvoorbeeld over welke vragen je als ouder kunt stellen om begrijpend lezen te ondersteunen. Loek vond het altijd heel gezellig om naar Hanneke toe te gaan. Onder het genot van een kopje thee en iets lekkers erbij werd op een laagdrempelige en open manier gewerkt. Wij kijken terug op een goed, persoonlijk en coachend traject, waarbij voor ons beiden winst is behaald.”

- Annemieke en Loek (groep 7)

“Onze 7 jarige dochter scoort op school laag op de leestoetsen en ze vindt lezen echt niet leuk. Toen we merkten dat het haar ook emotioneel raakte, (smoesje verzinnen als leeftijdsgenootjes al wel iets kunnen lezen en zij niet) vonden we het tijd voor ondersteuning. Dat ze niet goed kan lezen is 1, maar dat ze er ongelukkig van zou worden vonden we een heel ander verhaal. Dat was het volgens ons niet waard.

We hebben Hanneke ingeschakeld, omdat we een andere benadering zochten. De ontwikkeling van zelfvertrouwen bij onze dochter rondom lezen staat voor ons voorop. De ZomerLeesBOOST was juist wat we nodig hadden. 

Hanneke haalt de druk van het lezen af. Met haar aanpak en methoden wordt eerst leesplezier op de eerste plaats gezet. Vanuit leesplezier wordt het technische stuk verweven in haar aanpak. Door plezier in lezen voorop te stellen, zijn we lezen anders gaan aanvliegen en gaan bekijken. Hierdoor wordt Sophië veel meer betrokken bij haar leesbeleving en wat belangrijk voor haar ontwikkeling en haar manier van ontwikkelen is. Wij zijn lezen anders gaan zien, en onze dochter ook.

Na de ZomerLeesBOOST bij Hanneke is de druk eraf. We zijn nog steeds dagelijks met lezen bezig, maar op manieren die beter bij ons en Sophië passen. Zo is het voor ons beter vol te houden en voor Sophië keer op keer een fijne ervaring. Haar zelfvertrouwen is gegroeid en nu durft ze de kinderen uit haar klas zelfs te laten zien wat voor speciale leesoefeningen zij geleerd heeft.

Onze dochter kan heel veel goed, maar lezen vond ze gewoon stom. Ouders die hun kind hierin herkennen zou ik Hanneke aanbevelen. Sophië ervaart nu minder druk en leesplezier is daarvoor in de plaats gekomen. Dat is ons een hoop waard.

Sophië ging met veel plezier naar Hanneke. Je kunt wel zeggen dat het keer op keer voor haar een feestje was om er te zijn. Wij zijn een grote stap vooruitgekomen om lezen leuker te maken en en te houden.”

- Suzanne, moeder van Sophië

“Afgelopen zomer hebben wij meegedaan aan de ZomerLeesBOOST. Onze zoon heeft wat moeite met het leren lezen en maakt na de zomervakantie de overstap naar groep 4. Doordat het lezen wat moeizaam verloopt heeft hij ook weinig zin in lezen en ziet hij er als een berg tegenop.

De drie bijeenkomsten bij Hanneke hebben hem plezier in het lezen gegeven, maar vooral ook het gevoel dat hij zelf de regie heeft. Lezen moet leuk zijn en zo moet hij het ook ervaren.

Afgelopen zomer heeft hij het lezen als leuk ervaren en leest hij nu met veel meer plezier. Hanneke benadert hem op een laagdrempelige manier en neemt hem overal in mee. Samen gingen ze op zoek naar waarom lezen niet leuk is, wat hij graag zou willen en wat er voor nodig was om zijn doel te bereiken om lezen leuk te maken.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ze dit samen gelukt is. 

Hanneke, dank je wel voor de fijne bijeenkomsten, Koen heeft ervan genoten!”

- Sjura, moeder van Koen

Voor mijn werk als pedagogisch medewerker is het van belang om taalniveau 3F te behalen. De eerste toetsen werden vanuit mijn werk aangeboden. Drie van de vijf onderdelen heb ik toen behaald. Vanwege mijn dyslexie lukte het mij echter niet om de overige twee onderdelen te behalen. Via een collega kreeg ik de tip om Hanneke te benaderen voor advies, hulp en begeleiding.

Hanneke is met mij aan de slag gegaan met spelling en begrijpend lezen, maar ook met mijn zelfvertrouwen. Doordat Hanneke niet alleen kijkt naar het taalniveau, maar ook naar wie ik ben als persoon, heb ik uiteindelijk de toetsen voor spelling en begrijpend lezen met succes behaald!

De begeleiding van Hanneke heb ik als zeer prettig ervaren. Door haar enthousiasme, betrokkenheid en ervaring als professional voelde ik me op mijn gemak. Ook door haar rust en geduld, leerde ik beter dan voorheen en ging ik de toetsen met vertrouwen tegemoet. Ik zal dan ook iedereen aanraden om bij Hanneke aan te kloppen voor individuele begeleiding op maat!

Ik kijk terug op een leerzame periode, waarin ik trots kan zijn op mijzelf, meer boeken lees en uiteindelijk de certificaten op zak heb!

- Ineke, pedagogisch medewerker

“Lieve Hanneke, toen ik voor het eerst bij je was, voelde ik me gelijk op mijn gemak. Elk woensdag was een feest. Ik vergeet je nooit meer, want je bent de beste logopodie leraar die er bestaad. Je krijgt een plekje in mijn hart. Ik vind het moeilijk om afscheid te nemen, maar het moet toch gebeuren. Liefs!”

- Yara

Groep 6 (geschreven nav mijn afscheid)

“Wij hebben de hulp van Hanneke ingeschakeld omdat onze dochter Mijntje in groep 3 achter bleef met lezen. De juffen dachten evt. aan dyslexie. Via de kinderfysio van school werd ons aangeraden naar Hanneke te gaan omdat zij hierin gespecialiseerd is. Wij zijn dus vol goede moed gestart bij Hanneke .
Het was of we in een warm bad terecht kwamen. Wat een spontane, lieve vrouw die super om kan gaan met kinderen en waarbij je je direct op je gemak voelt.

De periode waarin we bij Hanneke kwamen was duidelijk heel goed voor Mijntje. Door veel te oefenen met leuke oefeningen en door tips van Hanneke en door met leuke kleine beloningen te werken heeft Mijntje keihard gewerkt en dat is te zien aan de resultaten. Ze leest nu prima mét plezier op niveau.

Hanneke weet kinderen te motiveren en te activeren door haar enthousiaste manier van werken en haar belangstelling naar de kinderen toe is een grote pré. Mijn dochter stond elke woensdag weer te springen om naar Hanneke te gaan.

Wij zijn erg blij dat wij hebben mogen kennismaken en werken met Hanneke. Als ouders hadden wij ook een goede klik met haar. Mijn dochter moest hard huilen toen de begeleiding stopte, dat zegt genoeg denk ik.”

- Susan, moeder van Mijntje

“Ik volgde Hanneke op Facebook en ik was meteen enthousiast.
Dingen die ze had gepost, maar ook quotes die ze gebruikte, raakten mij.

Ik besloot samen met een collega gastouder de ‘mini TAALBOOST’ workshop te volgen.

Hanneke haar praktijk ligt op een unieke locatie. Echt prachtig! De sfeer was erg fijn.
We kregen veel informatie en daardoor werd ik bewust van dingen die ik eigenlijk al deed. Ik vond het erg leuk om ondersteunende gebaren te leren en te zien hoe Hanneke dit toegepast heeft binnen haar eigen gezin.

Ik ben zo geïnspireerd geraakt dat ik doorga met de meerdaagse ‘TAALBOOST training’ mede doordat ik dan meer kennis kan opdoen en nieuwe technieken kan leren en deze kan toepassen in mijn opvang.”

- Stephanie

“Nanny Steph” - gastouder

“Geprikkeld door de berichten van Hanneke over de ‘mini TAALBOOST’ die ik op Facebook tegenkwam, heb ik mij ingeschreven.

Zonder verwachtingen werd ik vriendelijk ontvangen op een prachtige locatie.
Tijdens een kopje thee met wat lekkers begint Hanneke enthousiast te vertellen over de ontwikkeling van TAAL bij kinderen van 0 tot 4 jaar.

Tijdens deze workshop word je meegenomen in de TAALontwikkeling van het jonge kind d.m.v. kennis, zelf ervaren en video’s ter verduidelijking.

Gedurende de ‘mini TAALBOOST’ word je gestimuleerd om anders te kijken naar de TAALontwikkeling dan je gewend bent. Je ervaart bijvoorbeeld wat het met je doet als je TAAL ondersteunt met gebaren en de manier en het belang van verschillende manieren van voorlezen en rustig praten.

Kortom, het is een laagdrempelige workshop waarin veel ruimte is voor vragen en interactie. Ik ben erg enthousiast. Dit krijgt voor mij zeker nog een vervolg en kijk uit naar de meerdaagse ‘TAALBOOST training!’”

- Joke, pedagogisch medewerker

“Mijn vriendin tipte me over een de workshop “Interactief Voorlezen”. Ik wist niet zo goed wat ik kon verwachten. Ik weet dat voorlezen aan jonge kinderen goed is voor hun spraak – en TAALontwikkeling. Mede doordat ik zelf dyslexie heb, ben ik dan ook dapper begonnen met het voorlezen toen mijn dochter (inmiddels 4 jaar) nog een baby was. Ik deed mijn uiterste best om met allerlei leuke stemmetjes het boek interessant te maken, maar haalde ik hiermee alles uit het voorlezen?

Tijdens de workshop kwam ik al gauw tot de ontdekking dat ik een leuke poging deed met voorlezen, maar dat er meer uit te halen viel. Want, waarom bespreek ik de kaft niet van het boek als ik start met voorlezen? Waarom stel ik geen vragen over het verhaal, zodat ik mijn dochter laat nadenken over het boek en wat er gebeurt? Waarom wijs ik de tekst nooit aan terwijl we lezen en laat ik hiermee zien dat we van links naar rechts lezen? Allemaal tips die tijdens de workshop ter sprake kwamen. Ja, en waarom deed ik dat eerder niet? Ik heb me nooit bedacht dat je op die manier je kind meer betrekt bij het voorlezen. Dat ze niet alleen het verhaal aanhoren, maar ook gaan begrijpen waar het verhaal over gaat.

Waar mijn dochter voorheen het liefst zoveel mogelijk boeken in korte tijd voorgelezen wilde hebben en ondertussen allerlei gekke gymoefeningen op het bed deed, lees ik nu één boek aandachtig op een interactieve manier voor. Mijn dochter luistert met volle aandacht en we hebben leuke gesprekken over de boeken. Geen gevecht meer, waarbij mijn dochter de bladzijde al wil omslaan, terwijl ik nog niet klaar ben met voorlezen. Het is zo fijn dat ze rustig bij me zit en we heerlijk samen een boek lezen waarbij ze doorheeft waar het verhaal écht over gaat.

Ik vind de workshop erg waardevol en heb er veel van geleerd. Ik zou willen dat ik hem een paar jaar eerder had gevolgd. Hanneke heeft tijdens de workshop aandacht voor hoe jouw voorleessessies thuis gaan en biedt met leuke, concrete voorbeelden handvatten hoe je dit anders kunt aanpakken.

Kortom, ik ben enthousiast en zou het iedereen aanraden.”

- Alieke

moeder van Tess (4 jaar)