Waarom investeren in jouw schoolbibliotheek van cruciaal belang is!
Dolfje verstijft. Zijn vingers verkrampen. Bertje maakt een zacht geluidje. Alsof hij bijna stikt. ‘Oh, sorry, Bertje,’ zegt Dolfje. Vlug zet hij Bertje terug in de emmer. Nog steeds kijkt Dolfje naar het raam. Achter het glas is het donker. De ogen zijn verdwenen. Maar daar zat iemand! Iemand die naar binnen gluurde. Naar Bertje! Dolfje weet het bijna zeker…. Wie was dat? Opeens krijgt hij een raar gevoel. Een vurig, vonkend verlangen. Een giftig, grijpend, graaiend gevoel. ‘Die Selkie is voor mij! Ik moet hem hebben. Ik zal hem hebben. Ik wil zijn huid…’
Beteuterd
Als je dit leest word je toch direct gegrepen en jouw nieuwsgierigheid aangewakkerd? Dit is een fragment uit het boek MeerMonster van Paul van Loon. Dit boek werd door een leerling meegenomen. Hij had het uitgekozen in de schoolbibliotheek. Om thuis te lezen, in de vakantie. ‘Waarom heb je dit boek gekozen?’ vroeg ik. ‘Er was niets anders,’ zei hij enigszins beteuterd. Ik snapte de teleurstelling die ik af kon lezen van zijn gezicht. De aanblik van het boek zorgde namelijk ook bij mij voor een gevoel van, tja, onthutsing…
De buitenkant van het boek maakt dat je als aankomende lezer niet bepaald getriggerd wordt. Terwijl het verhaal ontzettend spannend, grappig en leuk is! En met de buitenkant bedoel ik hier niet de 3D impressie en illustraties van Hugo van Look, want die zijn prachtig!
Letterlijk stukgelezen
De aanblik van dit boek maakt duidelijk dat dit boek letterlijk is stukgelezen! Een goed teken, dat in ieder geval. Maar voor de nieuwe lezers helaas minder goed nieuws.
Stel je voor: je houdt niet van lezen. Je vindt het zelfs verschrikkelijk. Omdat het moeilijk is, omdat je nog nooit een leuk boek gelezen hebt of je niet weet waar je leuke boeken zoeken moet.
Wanneer je dit boek dan vervolgens in je handen houdt en de kaft en rug met dikke lagen plakband aan elkaar geplakt ziet, het rode kapitaalbandje – wat normaal gesproken belangrijk is voor de uitstraling van het boek en zorgt voor een nette afwerking – nu armoedig zwabbert tussen de rug van het boek en de bladzijden, de schutbladen met plakband zijn vastgehecht om te voorkomen dat het boekblok zich verwijderd van de omslag… Denk jij dan: Yes, gaaf, ik ga dit boek eens van begin tot einde verslinden?
Afgeschreven
Boeken die letterlijk stukgelezen zijn en van ellende uit elkaar vallen, zijn niet meer geschikt voor de schoolbibliotheek! Ook al is het een toptitel van een gerenommeerde schrijver, ook al is het verhaal nog zo spannend, uitdagend, grappig, ontroerend of leerzaam. Een boek als deze valt onder de categorie ‘vergane glorie’ en dient afgeschreven te worden. De ziel zit zeker nog in het boek, maar het oog wil ook wat. De enige oplossing: vervang dat boek met fantastische inhoud voor een nieuw exemplaar/ nieuwe druk. Dat stukgelezen boek nodigt namelijk niet uit om lekker in te lezen. Dat boek, hoe prachtig geschreven ook, ‘smoelt’ niet meer en creëert geen WAUW-effect bij onze kinderen en leerlingen. “Lees mij, lees mij!” is niet wat dit boek uitstraalt en zal daarom geen bijdrage leveren aan leesplezier en leesmotivatie.
Kern
En dát is nu juist de kern van lezen. Vanuit beleving ontstaat plezier, vanuit plezier wakkert leesmotivatie aan. Zo ontstaan gemotiveerde lezers die met plezier hun lees -en taalvaardigheid verder ontwikkelen. Vanuit leesplezier, leesbeleving en leesmotivatie ontwikkelen kinderen leessucces. En een goede schoolbibliotheek is essentieel voor de basis van dit proces. Ik gun ieder kind een prachtige schoolbibliotheek! Ieder kind zou onbeperkt toegang moeten hebben tot de pareltjes van onze jeugdliteratuur.
Toegang
En natuurlijk kunnen kinderen samen met hun ouders deze juweeltjes ontdekken in de plaatselijke bibliotheek. Maar helaas sluiten regelmatig bibliotheken in kleinere gemeenten hun deuren en moeten ouders naar grote steden trekken om toegang tot kinderboeken te verkrijgen. Zij moeten meer moeite doen en tijd investeren om een biebbezoek te integreren in hun dagelijks leven. Begrijp me niet verkeerd, ik vind zeker dat ouders hier tijd voor vrij moeten maken en moeite moeten doen om hun kinderen te laten opgroeien in een geletterde en uitdagende omgeving.
Maar niet iedere ouder ziet het nut van (voor)lezen. Niet iedere ouder beschikt zelf over de mogelijkheid om een rijke thuisbibliotheek te creëren en niet elke ouder is bij machte om een leesomgeving te vormen waarin kinderen kunnen ontdekken hoe leuk lezen is, omdat zij zelf moeite ondervinden met lezen.
Leesklimaat
Des te belangrijker is het om op school een leesklimaat te creëren mét een fantastische, actuele schoolbibliotheek, zodat ook de leerlingen uit kansarme gezinnen de mogelijkheid krijgen in contact te komen met de wondere wereld van de kinderboeken.
Een schoolbibliotheek met populaire series, verhalende fictie en non-fictie boeken, themaboeken, maar ook luisterboeken. Ieder kind verdient dit! En iedere schooldirecteur zou dit bovenaan op zijn/ haar prioriteitenlijstje moeten hebben staan. Echt, wil je kinderen inspireren en kennis laten maken met de mooiste jeugdliteratuur en leesplezier en leesmotivatie de aandacht geven die het verdient?
Investering loont
Investeer in jouw schoolbibliotheek en creëer een basis voor jullie leesonderwijs, zodat ieder kind de mogelijkheid krijgt voor een vliegende start. En vervolgens kunnen kinderen hun leesvaardigheid vanuit plezier en beleving verder ontwikkelen. Want het is de plicht van school om van ieder kind een goede lezer te maken. Maak van kinderen gemotiveerde lezers door te beginnen bij de kern.
En dan?
Heb je met een gloednieuwe schoolbibliotheek nu ineens gemotiveerde lezers? Nee, was het maar zo simpel. Maar als de basis staat, kun je vanuit daar het leesbeleid onder de loep nemen en een plan maken om een rijke lees-leeromgeving te scheppen. Daar valt zeker ook veel winst te behalen, maar dat is een andere discussie 😉
Ik hoop dat je naar aanleiding van mijn blog inziet dat een goede schoolbibliotheek van cruciaal belang is voor de leesontwikkeling van onze kinderen. En dat jij, of je nu ouder, leerkracht, intern begeleider, leescoördinator of schooldirecteur bent, jouw steentje bijdraagt aan het scheppen van voorwaarden die een fantastische schoolbibliotheek mogelijk maken.
Succes en veel leesplezier!
P.S. Hulp nodig bij het vernieuwen van jullie schoolbibliotheek? Check www.leesvink.nl