Ik kan wel door de grond zakken….
Daar staat het, ik lees het, ik zie het nu pas….
Voor de tweede keer deze week valt mij een spelfout op in mijn content. Dit keer een grove taalfout. Niet in één bericht, maar dezelfde fout in mijn blog, mail en advertentieteksten. En op alle sociale mediakanalen…. Hoe heb ik dit kunnen missen? Waarom heb ik dit niet eerder gezien?
En dan vliegt het me ineens allemaal aan, voel ik hoe moe ik ben. Door de drukte in mijn praktijk de afgelopen periode, Corona, maar nog meer door het verlies vóór de Coronaperiode.
Ik kan even niet meer relativeren. Voel me dom, naïef, niet vakbekwaam.
Ik wil echt door de grond zakken….
“Dat wij fouten associëren met dom zijn is vrij dom.”
-Omdenken-
Gedachten die met je aan de loop gaan
Misschien denk jij wel, ach, kom op, dat kan iedereen toch overkomen? Je bent ook maar een mens!
Je hebt gelijk hoor. Er zijn zoveel dingen die veel erger zijn. I know, i’ve been there…
Maar ik weet ook hoe hard mensen zijn. Hoe men oordeelt, maar bovenal veroordeelt.
In mijn hoofd ontstaan er ineens allerlei situaties waarin men mij niet meer als professional ziet, ik niet deskundig genoeg ben. Wat als ze mij niet meer serieus nemen?
Het zit in mijn hoofd… Alhoewel er vast een aantal mensen zo zullen denken…
Ik word er op dit moment onzeker van.
Weet je wat het is?
Ik wil vaak te veel en te snel. Verlies me dan in mijn passie, in mijn verhaal. Alles zit zo in mijn hoofd, ik ratel en schrijf maar door, waardoor ik sneller fouten maak of over fouten heen lees. Helemaal als ik lees vanaf een scherm. Op papier haal ik fouten er altijd zo uit.
Ook is er nog iets anders……
Iets wat ik nooit hardop zeg….
Iets wat diep zit….
Ik herken het bij mijzelf, kleine dingen…..
Dingen die ik ook zie bij kinderen in mijn praktijk.
Kenmerken die passen bij dyslexie.
Niet heftig, niet altijd, maar ik herken ze wel.
Zo, ik heb het gezegd!
Soms moet ik langer nadenken over de spelling van een bepaald woord (en dan helpt het niet als je in je werk veel foutieve woordbeelden voor je neus krijgt 😉), kost het oproepen van bepaalde informatie uit mijn geheugen soms meer tijd en lees ik hardop in mijn hoofd, waardoor ik langzaam lees.
Puzzelstukjes
Ik ben nooit getest. Nooit is er ook maar een leerkracht of andere onderwijsprofessional geweest die destijds deze kenmerken bij mij gesignaleerd heeft, of althans hier nooit met mij of met mijn ouders over gesproken heeft.
Maar door mijn opleiding en later door mijn werk als dyslexiebehandelaar en logopedist, vielen steeds meer puzzelstukjes in elkaar. Erover praten deed ik echter niet, tot nu… Want nu voel ik dat ik dit kwijt moet.
Het vliegt me aan…
De combinatie van vermoeidheid, drukte, rouw en verdriet op meerdere fronten, resulteren in een mega vol hoofd. Het maakt me nu kwetsbaar.
Praktijk
Veel kinderen in mijn praktijk voelen hetzelfde wanneer zij fouten maken, tgv een vol hoofd en lees – of spellingproblemen. Ik herken mezelf in hen en dat maakt dat ik ook goed ben in wat ik doe. En daarom doe ik wat ik doe. En weet ik ook dat fouten maken onderdeel is van een groter geheel. Het leerproces, op welk vlak dan ook, is krachtiger dan de fout. Het is de kunst om verder te kijken en talent, passie, kracht en gedrevenheid te ontdekken.
Dit is wie ik ben, soms wat meer kwetsbaar, maar vol passie, gedreven, maar zeker ook deskundig. Fouten maken hoort bij het leven. Hier leren we van. Ook ik. En zie waar het mij gebracht heeft.
(Ver)oordelen
We oordelen en veroordelen zoveel en denken daarbij vaak niet aan de pijn die we een ander hiermee doen.
Veroordeel een kind dan ook niet om zijn / haar fouten. Kijk verder, ontdek talenten en krachten die misschien niet direct aan het oppervlak liggen. Durf te kijken door een andere bril. Dan kijk je niet meer, maar zie je!
En dan ontstaan er geweldige dingen. Vanuit plezier en succes 😊.
Zie jij jouw kind écht?
Zie jij leesstruggles? Is lezen een strijd en weet je niet hoe je dit kunt omzetten naar iets positiefs? Ontdek dan de kracht van leesplezier met de online ZomerLeesBOOST.
Het is namelijk heel belangrijk om in de zomer leeskilometers te maken.
Want wist je dat……
- leeskilometers maken in de zomervakantie belangrijk is om het leesniveau op peil te houden?
- niet/ nauwelijks lezen in de zomervakantie leidt tot de zomerleesdip?
- door de zomerleesdip het leesniveau soms met wel 2 AVI- niveaus daalt?
- door de zomerleesdip kinderen alleen maar meer opzien tegen lezen en steeds meer weerstand ontwikkelen?
- kinderen dan in een negatieve leesspiraal terechtkomen en meer risico lopen op leesproblemen?
Ontdek de kracht van leesplezier met de online ZomerLeesBOOST en zet de eerste stap naar leessucces én schoolsucces!
Doe je mee?
P.S. Heb jij mijn fout ontdekt 😉?
Wauw, wat ontzettend goed van je om dit te delen! Mensen oordelen en veroordelen zo snel en makkelijk inderdaad! Heeft alles te maken met hun eigen struggles, dus zegt meer over hen. Wijze woorden maar oh zo moeilijk om het je niet aan te trekken. Iets met mindset ☺️
Ga zo door!!
Dank je Esther!
Daarom doen we wat we doen. En niet vanaf een hoge toren maar samen met de kids en ouders op de grond. Cause we’ve been there en we snappen het. En we weten wat kan helpen. Vooruit. Kleine stapjes!
Mooi blog Hanneke. Kalm aan lekker nu vakantie vieren en heerlijk even niks & rust! Xx
Dank je wel Karin!