En toen was daar die ‘stomme’ AVI-toets…. Maandag kreeg ik een telefoontje van een moeder….
Ze wil me even bijpraten over afgelopen week, voordat ze weer met haar dochter bij mij komt.
Haar dochter, zo gegroeid, na 8 sessies bij mij. Ze is zekerder, resoluut, meer ontspannen.
Haar spelling – en leesvaardigheden schieten de pan uit. Ze groeit waar we bij staan.
Ze geniet van het succes en heeft plezier. Ze is een ander meisje geworden, ze is happy.
Iedereen ziet het. Papa, mama, de juf, vriendinnetjes. Dit is wat succeservaring met je doet.
En toen was daar die ‘stomme’ AVI-toets…..
Die toets, die meet hoe het met de technische leesvaardigheid van de leerling gesteld is. Die toets, waarbij het aantal fouten én tempo zo van belang zijn. Zó belangrijk dat kinderen met leesproblemen hiervan totaal in de stress schieten.
Zo ook zij. Totaal overstuur, verdriet tot in het diepste van haar binnenste. Het gevoel van de slechtste zijn en je minderwaardig voelen. Dat gevoel, die pijn, het gaat door merg en been. Bij haar, bij haar ouders, maar ook bij mij.
En waarom? Om de AVI-toets…..
Ze had het totaal verknald. Teveel fouten, niet snel genoeg. En weer haalde ze eind groep 5 niet. Wéér niet….
“Jullie weten niet hoe het voelt om altijd maar de slechtste te zijn…”
Met tranen in mijn ogen luister ik naar het verhaal dat haar moeder mij vertelt…
Hoe kan een meisje dat zo groeit en opbloeit, ineens zo diep wegzakken en niet meer opkrabbelen, wat iedereen ook zegt of doet?
“Jullie weten niet hoe het voelt om altijd maar de slechtste te zijn, dat snappen jullie gewoon niet!”
Dat doet zeer, zo zeer. Jouw kind op deze manier pijn en verdriet zien hebben. En waarom? Om een leestoets! Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Oog voor het kind
Dit is wat een leestoets doet met kinderen die problemen ervaren met lezen. Deze kinderen hebben al zoveel faalervaringen opgedaan. Bij het zien van het leesblad blokkeren ze al volledig. Het is namelijk nooit goed genoeg, hoe hard ze ook werken. Want ze werken hard! En dat wordt niet altijd opgemerkt.
En hoe oneerlijk is het dan, als je in jouw groeiproces op dit moment het topje van de berg nadert, je er ineens bruut vanaf wordt geduwd door één “stomme” toets….
Geluk
Gelukkig voor deze lieve meid, heeft ze twee ouders die assertief zijn en direct contact opnemen met school.
Gelukkig heeft ze een moeder met een onderwijsachtergrond.
Gelukkig heeft ze twee juffen die het verhaal van ouders direct serieus nemen en in gesprek gaan met ouders én deze lieve meid.
Gelukkig wordt er samen een plan gemaakt en doet ze een herkansing, terwijl ze helemaal niet door heeft dat het een herkansing is.
En toen…
En weet je wat er toen gebeurde?
Ze vloog weer!
Daar ging ze.
Zoals ze ook de afgelopen weken ging.
Rechtop, energiek, resoluut.
Ze was vrij om te gaan.
Zonder druk, zonder gevoel te moeten presteren.
En…. ze verbaasde vriend en vijand.
Maar vooral zichzelf!
Niveau eind groep 5 bleek een makkie. En ook midden groep 6 behaalde ze met vlag en wimpel.
Ten opzichte van de januari/ midden meting van dit jaar is ze één heel schooljaar vooruit gegaan!
Een héél schooljaar!!
Je snapt natuurlijk wel dat ze weer heel hoog vliegt! Hoog boven die berg 😉
Meten is weten
Natuurlijk is meten belangrijk. Want: meten is weten.
Maar meten kan op verschillende manieren. Dus ook op maat, focus op wat goed gaat, analytisch, kwalitatief.
Kijk naar een kind. Wat heeft hij / zij nodig. Wat wil ik meten en dus weten?
In het geval van deze lieve meid werd eerst stress, blokkade, angst, onmacht en verdriet gemeten. Niet betrouwbaar dus, niet valide.
Maar door goed naar haar te kijken, haar behoeftes in kaart te brengen, is op maat getoetst en daadwerkelijk gemeten wat men wilde weten.
Winst
Ondanks haar dyslexie en de Coronatijd/ thuisonderwijsperiode heeft zij een ontwikkeling doorgemaakt die sky high gaat.
En weet je wat het belangrijkste is?
Je denkt vast haar AVI-leesontwikkeling.
Nee.
Ze heeft leesplezier en zelfvertrouwen ontwikkeld!
Dat is haar winst!
En dat hebben we groots gevierd vandaag 😉

Leesplezier en leesmotivatie
Het begint namelijk echt allemaal met leesplezier. Sinds de start van het maatwerktraject heeft ze interesse gekregen in boeken. Samen hebben we ontdekt wat ze leuk vindt, welke schrijvers, welk genre. Ze is nu intrinsiek gemotiveerd en kiest boeken vanuit haar interesse en niet op basis van haar leesniveau. Daardoor leest ze boeken die passen bij haar belevingswereld en kiest ze vanuit belangstelling en nieuwsgierigheid.
En dát is hoe je leesplezier ontwikkelt, leesmotivatie aanwakkert en je leesvaardigheden verder ontplooit.
“Ik vind lezen nu gewoon leuk!”
“Jij hebt leuke boeken, waardoor ik wil blijven lezen.”
Boekenkast
Ben je nu benieuwd met welke boeken ik deze lieve meid uit groep 6 heb aangestoken met het leesvirus? Ik heb ze voor je op een rijtje gezet:
- Lampje van Annet Schaap;
- Gips van Anna Woltz;
- Mijn bijzondere rare week met Tess van Anna Woltz;
- Haaientanden van Anna Woltz;
- Die zomer met Jente van Enne Koens;
- Evi, Nick en ik van Anna Woltz (niet op de foto, gelezen met Yoleo);


Leesvirus
Klinkt dat leesvirus je als muziek in de oren?
Dan is dit iets voor jou!
Binnenkort start ik namelijk weer met mijn speciale zomerprogramma: de ZomerLeesBOOST.
Hiervoor zijn slechts enkele plekken beschikbaar in mijn agenda. Dit is de eerste aankondiging van het zomerprogramma. De promotie is nog niet gestart, dus wacht niet te lang. Want, VOL=VOL.
Klink op onderstaande link voor meer info:
Heb ik jou geïnspireerd met deze blog? Dan vind ik het leuk als je een berichtje voor me achterlaat 🙂
Wie weet tot snel, in mijn praktijk in Schalkhaar!
Lieve groetjes,
