De zin en onzin van snel lezen en het belang van leesbegrip

Lang heb ik erover nagedacht.

Over hoe en wanneer.

Het delen van iets belangrijks.

Een bekentenis.

Aan jullie.

 

OUT IN THE OPEN

Dát ik iets heel persoonlijks met jullie wilde delen stond voor mij al wel vast. Maar het juiste moment vinden, me er goed bij voelen en de juiste woorden vinden, dat was nog even lastig.

Waarom nu?

Tja, dat weet ik niet precies. Maar het is in ieder geval een gevoel.

Mijn intuïtie zegt: “Dit is het juiste moment.”

 

ZOMER

De rust van de zomervakantie heeft me goed gedaan. Even los van alles. Van mijn bedrijf, de dagelijkse rompslomp en de losse eindjes van ons nieuwe huis.

Een andere omgeving doet goed. Deze inspireert, motiveert, maar frustreert soms ook. Want laten we wel zeggen, vakantie met jonge kinderen is eigenlijk net zoals thuis, ook al bevind je je in andere contreien 😉

Maar goed, ik kijk terug op een heerlijke vakantie en ik ben klaar voor het nieuwe school jaar 👍

 

LEZEN

Zomer is voor mij ontspannen en bij ontspanning hoort bij mij LEZEN.

Dat ik van lezen houd is voor jullie geen verrassing. Ik had me dan ook voorgenomen om stapels boeken te lezen in mijn vakantie. Als ik lees kom ik tot rust. Ben ik in een andere wereld. Raakt mijn hoofd leeg. Totale ontspanning. Herken je dat ?

Die zware stapel boeken ging dus mee. In de vouwwagen. Van “de Zeven Zussen” tot de nieuwste literaire triller van Karin Slaughter en ook nog vakliteratuur. Daarnaast natuurlijk ook nog een partij prentenboeken voor de kinderen. En manlief? Tja, hij is niet zo’n lezer. Twee boeken, meer dan genoeg 😜

 

Maar je raadt het misschien al. De frustratie die ik in mijn vakantie soms gevoeld heb zit hem nu juist in het LEZEN.

 

VAKANTIE ÉN KIDS

Want, waar is de tijd om in je boek te duiken als je kinderen alleen maar in het zwembad willen duiken, in de gaten gehouden moeten worden én vermaakt willen worden? Je kinderen, door slaapgebrek, zeuren om de kleinste dingen, nét op het moment dat je midden in je verhaal verzonken bent. Je tot 3x toe noodweer hebt gehad aan het Gardameer, waardoor puinruimen, tent repareren en voorbereidingen treffen voor het volgende angstaanjagende moment, wegdromen in je boek onmogelijk maakt?

 

Nu hoor ik je denken, een heel normale vakantie voor een jong gezin (op het noodweer na dan). Welke ouder krijgt het nu voor elkaar om stapels boeken te lezen als de kinderen nog zo jong zijn?

Ik weet ook dat er veel ouders zijn bij wie dat niet lukt. Maar ik weet ook dat mijn beste vriendin bijvoorbeeld met gemak boeken verslindt op vakantie, mét jonge kinderen.

Waarom lukt het haar dan wel en mij niet?

 

BEKENTENIS

Nou, dat zal ik je vertellen.

Daar komt ie, mijn bekentenis:

IK LEES HEEL LANGZAAM………..

 

Zo.

Het hoge woord is eruit.

Ik heb het verteld.

Opgelucht 😅

 

Je vraagt je waarschijnlijk af:

“Je bent Taal – Lees – Spelling Specialist. Hoe kun je doen wat je doet, als je langzaam leest?”

Even voor de duidelijkheid: langzaam lezen zegt niets over of je wel of niet goed kunt lezen. Door gewoon veel te doen, leeskilometers maken, je steeds weer verder ontwikkelen en vooral doorzetten, kom je namelijk heel ver!

 

OORZAAK

Hoe komt het dat ik zo langzaam lees?

Nou, als ik stillees doe ik het volgende:

Ik lees “hardop” in mijn hoofd.  

Dit noemen we: subvocalisatie.

Doordat ik alle woorden uitspreek in gedachten, ben ik niet in staat om snel te lezen. Eigenlijk praat ik dus in mijn hoofd. Gemiddeld ligt je spreeksnelheid op zo’n 130-160 woorden per minuut. Als je subvocaliseert, kun je vaak niet sneller lezen dat je spreektempo. En dat terwijl het stilleestempo van iemand die niet subvocaliseert, bij een niet te moeilijke tekst, bijvoorbeeld van een roman, kan liggen op wel 400-600 woorden per minuut!

Geen wonder dus, dat ik tijdens mijn vakantie, niet door mijn stapel boeken heen kwam …

 

WAAROM SUBVOCALISEREN?

Ik ben echt niet de enige die dit doet hoor. Misschien herken je het wel bij jezelf?

Maar, waarom? Je doet het om de tekst beter te begrijpen.  Ook snelle lezers doen het wel eens, met als doel moeilijke stukken tekst beter te begrijpen.

Ik werd me pas écht bewust van mijn trage leestempo toen ik mij, jaren geleden, specialiseerde in dyslexie. Later besefte ik me dat ik het al veel langer ‘wist’. Je kent dat misschien wel. Je volgt een opleiding, training of cursus en je moet even een stuk voor jezelf doorlezen, alvorens alles centraal weer verder gaat. Vaak was en ben ik de laatste. Vroeger, op school, sloeg ik zelfs stukken tekst over, om maar niet als laatste klaar te zijn. Herken je dat, bij jezelf of jouw kind?

 

LEESTEMPO ONDERGESCHIKT AAN LEESBEGRIP

Super stom natuurlijk! Het doel van lezen is toch BEGRIJPEN wat je leest?!

Als je stukken overslaat, snap je er uiteraard geen snars van….

Mis je vaak de essentie van de tekst….

Maar ja, laten zien dat je niet snel kunt lezen is nogal confronterend, helemaal in mijn vak.

 

LEESTOETSEN

Ik merk het ook vaak bij de kinderen met wie ik werk. Het belang van snel lezen, bij de DMT (Drie-Minuten-toets: woordjes lezen) en de AVI (tekst lezen), zorgt bij kinderen met leesproblemen voor veel druk. Doordat zij, net als hun klasgenootjes, snel willen lezen, worden onnodig veel fouten gemaakt of een verkeerde leesstrategie aangeleerd.

 

BEGRIJPEND LEZEN LASTIG?

Snel lezen gaat bij hen ten koste van de leesinhoud. En niet alleen bij kinderen met technische leesproblemen hoor! Ik zie vaak genoeg kinderen die op niveau lezen of zelfs al AVI uit zijn (hoogste leesniveau behaald), waarbij begrijpend lezen duidelijk achter blijft. Tempo is voor deze kinderen hoofddoel geworden, waarbij de inhoud ondergeschikt is geraakt. Ze hebben geen idee van interpunctie en hoe voegwoorden of verwijswoorden de inhoud van de tekst bepalen. Dan kun je dus wel snel lezen, maar als je er geen hout van snapt…… wat heb je er dan aan?

 

BOTTOM LINE:

LEZEN GAAT OM DE INHOUD!

Door te begrijpen wat je leest, verbreed je jouw horizon. Leer je over andere culturen, de natuur, de wereld, het heden en verleden, doe je nieuwe kennis op waar je de wereld mee kunt veroveren.

Dat betekent natuurlijk niet dat je helemaal geen aandacht moet hebben voor tempo. Juist voor kinderen met leesproblemen kan het heel goed zijn, om in een vertrouwde omgeving, stap voor stap, te wennen aan tempo verhogen en aan “tijdsdruk” ervaren. Wanneer zij ervaren dat door middel van de juiste leesstrategieën, leeskilometers maken en leesplezier, leestempo automatisch verbetert, dan zijn ze juist wel in voor spelelementen en competitie. Want wie is er nu niet in voor een wedstrijdje 😉

 

ZO, HET HOGE WOORD IS ERUIT

Langzaam lezen zegt dus niets over iemands kwaliteiten en over wat je wel en niet kunt bereiken. Zolang je je bewust bent van je sterke en minder sterke kanten, je weet hoe je kunt compenseren, jouw einddoel voor ogen houdt en blijft doorzetten, kun je alles bereiken waar je maar van droomt.

 

“Working hard is important. But there’s something that matters even more:

BELIEVING IN YOURSELF”

-Harry Potter-

 

Wil jij:

– meer weten over mijn begeleiding en aanpak?

– meer inzicht in het leesprobleem (of spellingprobleem) van jouw kind?

Wil jij jouw kind:

– op adequate wijze ondersteunen?

– motiveren en inspireren?

– zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde teruggeven?

Kortom: heb jij het gevoel dat jouw kind wel een steuntje in de rug kan gebruiken? 

 

Wacht dan niet langer en zet die stap naar passende en deskundige begeleiding.

Ik help jullie graag.  

 

Plan hier jouw GRATIS kennismakingsgesprek

Je hoeft het niet alleen te doen. Samen staan we sterk!

 

Ik ontmoet jullie graag in mijn praktijk in Schalkhaar.

Tot snel 😘