Boeken vormen een groot gevaar, ze zetten aan tot denken!
Het is al even geleden, mijn laatste blog.
Ik ben weer aardig actief op social media en mijn (online) begeleiding loopt weer, maar ik voelde geen drive om daadwerkelijk mijn blog te schrijven.
Maar vandaag voelde ik het wel!
De kriebel kwam na het scheuren van het blad van mijn LeesLiever Scheurkalender.
4 mei vandaag… ik had er nog niet eens bij stilgestaan. Het is alweer 4 mei…
4 en 5 mei zijn voor mij altijd bijzonder. Vandaar die kriebel denk ik.
Boeken vormen een groot gevaar, ze zetten aan tot denken!
Hoezo?
Als kind was ik al gefascineerd door de Tweede Wereldoorlog. Ik las erover, keek oorlogsfilms (ik ken serieus bijna het hele script van “Soldaat van Oranje”) en samen met mijn broertjes bladerden we gebiologeerd door de vele boeken, met soms weerzinwekkende foto’s, die in mijn ouders boekenkast stonden.
Vanuit mijn basisschooltijd is “Holland onder het hakenkruis” van Piet Prins een boek dat mij echt bijgebleven is. Deze omnibus heb ik verschillende malen gelezen en bleef mij elke keer opnieuw intrigeren. Doodgewone mensen, op het platteland, die hun eigen leven op het spel zetten voor de vrijheid van anderen. Ik bleef maar lezen 😉.
Ik lees nog steeds graag over de oorlog. Onlangs las ik: “De bibliothecaresse van Auschwitz” van Antonio Iturbe. Een prachtig boek over de kracht van het lezen van boeken en over hoop en moed wat hieruit voortkomt.
Het volgende stuk uit dit boek greep mij aan en geeft de essentie van lezen weer en deel ik daarom graag met jou:
“Twee leraren kijken angstig op. Ze hebben iets in hun handen wat streng verboden is in Auschwitz en als ze ermee gesnapt worden kunnen ze ter dood veroordeeld worden. Maar met die voorwerpen die zo gevaarlijk worden gevonden dat op het bezit ervan de hoogste straffen staan, kun je niet schieten, steken, snijden of slaan.
Waar deze meedogenloze bewakers van het Derde Rijk zo bang voor zijn, zijn gewoon een stel boeken: oude boeken zonder omslag die bijna uit elkaar vallen, waar pagina’s uit ontbreken. Maar de nazi’s zoeken, vinden en verbieden ze, ze zijn er volkomen door geobsedeerd.
Alle dictators, tirannen en onderdrukkers van de geschiedenis, of ze nu Arisch, zwart, oosters, Arabisch, of Slavisch waren, wat voor huidskleur ze ook hadden, of ze nu de revolutie van het volk, de privileges van de adel, Gods geboden of de strenge militaire discipline verdedigden, wat voor ideologie ze ook aanhingen…..één ding hadden ze gemeen:
de fanatieke jacht op boeken. Want die vormen een groot gevaar, ze zetten aan tot denken.”
Boeken vormen een groot gevaar, ze zetten aan tot denken!
En deze laatste zin is dus precies waar het om gaat.
Lezen is verrijken, lezen is beleven, lezen is groeien. Het lezen van boeken geeft je toegang tot nieuwe kennis. Lezen zet je aan tot denken, tot het vormen of bijstellen van een eigen mening, leert je reflecteren over de wereld om je heen. Door lezen verruim je je horizon.
“Als je in een boek begint te lezen is het alsof je in een trein stapt en op vakantie gaat.”
-De bibliothecaresse van Auschwitz-
Maatwerkbegeleiding
In mijn begeleiding zet ik dan ook altijd in op leesbeleving, leesplezier en leesmotivatie. Dát is namelijk waar het om gaat en hoe je leert genieten van boeken en verhalen. Kinderen die lezen niet leuk of moeilijk vinden hebben geen baat bij losse teksten, werkbladen of woordrijtjes. Zij moeten toegang krijgen tot een grote hoeveelheid interessante, leuke, spannende, griezelige, ontroerende, grappige, geweldige en uitdagende boeken én hebben een leesbegeleider nodig die naast hen staat en hen begrijpt. Die hen ondersteunt, stimuleert, bemoedigt en motiveert. Én, een leesbegeleider die hen duidelijk maakt en leert dat lezen DENKEN is en dat leesbegrip het belangrijkste doel is van het leesproces.
“Worldwide, the strongest predictor of reading achievement is the quality of student-teachter relations.”
-Routman, 2003-
Nieuwsgierig?
Wil je meer weten over mijn manier van werken? Ben jij op zoek naar iemand die jouw kind of kinderen in jouw klas kan begeleiden op een manier die aanspreekt, uitdaagt en motiveert?
Plan dan een gratis kennismaking in, ik ontmoet je graag! Nu nog online, maar binnenkort hopelijk weer in mijn fijne praktijk in Schalkhaar.
Tot slot….
deel ik graag nog een paar boekentips in het kader van 4-5 mei, 75 jaar bevrijding:
- Sabel van Suzanne Wouda;
- De jongen in de gestreepte pyjama van John Boyn (ook verfilmd!);
- Oorlogswinter van Jan Terlouw (ook verfilmd!);
- 13 in de oorlog van Hein Hoffmann (ook verfilmd, serie NTR Zapp!);
- Oorlogsgeheimen van Jacques Vriens (ook verfilmd!);
- Oorlog in inkt van Annemarie van den Brink & Suzanne Wouda;
Wees lief en koop lokaal.
Vanavond is er ook een speciaal Jeugdjournaal over de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding van Nederland. Er was in 1945 nog geen Jeugdjournaal, maar hoe zou het eruitzien als het Jeugdjournaal er toen wel was? Je ziet het om 19:20 uur, meteen na het gewone Jeugdjournaal.
Let op!
De speciale aanbieding van de LeesLiever Scheurkalender 2020 loopt nog.
Voor €7.99 incl. btw en gratis verzending heb jij deze waardevolle kalender met content over leesplezier, leesbeleving, leesbevordering en leesmotivatie in huis.
Laten we nooit vergeten!